Warning: PHP Request Startup: open(/var/cpanel/php/sessions/ea-php82/sess_d10a74727ca2809de9e216aacd6a3cac, O_RDWR) failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: PHP Request Startup: Failed to read session data: files (path: /var/cpanel/php/sessions/ea-php82) in Unknown on line 0
Putinia tukevalta Veronika Stepanovalta raju kannanotto – Venäjällä tunteet kuumentuneet viisumeista – Uutisalue

Venäjän armeijan hyökkäys Ukrainaan viime talvena aiheutti suuria muutoksia maan huippu-urheilijoille. Useissa urheilulajeissa venäläiset suljettiin ulos kansainvälisistä kisoista. Näin kävi muun muassa maastohiihdossa.

Venäläishiihtäjien mahdollinen paluu kansainvälisiin kisoihin on noussut hiihtopiirien puheenaiheeksi uuden maailmancupkauden lähestyessä. Kansainvälisen hiihtoliiton Fisin pääsihteeri Michel Vion antoi saksalaislehti Bildille huomiota herättäneitä lausuntoja.

Vionin mukaan venäläisiä ja valkovenäläisiä saatetaan kansainvälisissä kilpailuissa vielä tämän vuoden puolella.

– Ehkä se on mahdollista jo joulukuussa. Molemmat maat saattaisivat sitten saada osallistua myös MM-kisoihin – toki ilman lippujaan ja kansallislaulujaan, Vion arvioi saksalaisen Bildin mukaan.

Lue lisää: Venäläiset takaisin hiihdon maailmancupiin jo tänä vuonna? Hiihtopomolta kova linjaus

Fis aikoo käsitellä venäläisurheilijoiden asemaa lokakuun loppupuolella. Osa hiihtomaista suhtautuu venäläisten paluuseen kriittisesti. Esimerkiksi Suomen hiihtoliitto julkaisi asiaan liittyen torstaina tiedotteen, jossa otettiin asiaan tiukasti kantaa.

– Hiihtoliiton kanta venäläisten urheilijoiden luvalle palata kisoihin on ehdoton ei, Hiihtoliiton puheenjohtaja Markku Haapasalmi sanoi tiedotteessa.

Lue lisää: Suomen hiihtoliitto jyrähti venäläisurheilijoiden asemasta – ”Ehdoton ei”

Fis-pomo Vion lausunnot herättivät huomiota myös Venäjällä, sillä maan maajoukkueen jäsenet toivovat kuumeisesti pääsevänsä takaisin maailmancupin kilpailuihin.

Vaikka Fis myöntäisi venäläisille kilpailuoikeuden takaisin, heidän voi olla mahdotonta osallistua maailmancupiin ja talven MM-kisoihin. Venäjällä pelätään, että maajoukkueen hiihtäjät eivät välttämättä saa viisumia maihin, joissa kisoja järjestetään.

Maailmancupia kisataan alkavalla kaudella Norjassa, Suomessa, Ruotsissa, Italiassa, Saksassa, Sveitsissä, Virossa ja Sloveniassa. Norjalaislehti Dagbladet muistutti, että Viro ilmoitti jo elokuussa, ettei se myönnä venäläisille enää turisti-, liiketoiminta-, urheilu- tai kulttuuriviisumeita.

Myös Suomi on rajoittanut venäläisille myönnettyjen viisumien määrän murto-osaan aiemmasta. Suomessa pohditaan tällä hetkellä sitä, lopetetaanko viisumien myöntäminen venäläisille kokonaan. Viisumirajoituksia voi tulla muihinkin maailmancupin kisamaihin.

Venäjällä ollaan huolissaan siitä, että eri maiden hallitukset voivat estää venäläisten pääsyn maahansa.

Pekingissä viestin olympiakultaa voittanut Veronika Stepanova on huolissaan viisumihaasteita. Hän otti niihin rajusti kantaa norjalaisen Dagbladetin haastattelussa.

– Schengenviisumi on asia, jota ei saa sekoittaa oikeuteen osallistua kansainvälisiin kisoihin, Veronika Stepanova sanoi Dagbladetille.

– Joillakin venäläisillä on viisumi, joillakin taas oleskelulupa ja joillakin kaksois- tai kolmoiskansalaisuus. Näissä on henkilökohtaisia eroja. Mutta mikäli eurooppalaiset poliitikot eivät halua kovaa päänsärkyä sekä huonoa omaatuntoa, niin heidän ei pidä asettaa viisumiesteitä venäläisurheilijoille, Stepanova jyrisi.

Veronika Stepanova ankkuroi Venäjän viestin olympiakultaan helmikuussa Pekingissä.

Tunnettu venäläinen hiihtotoimittaja Dmitri Gubernijev pitää Fis-pomo Vionin kommentteja Venäjän mahdollisesta pääsystä kansainvälisiin hiihtokisoihin pääsemisestä ”valheena”.

– Ollaan realistia: mikään maa ei päästä meitä hiihtokisoihin. Me emme pääse Planican MM-kisoihin.

– En käsitä, miksi monet venäläiset ovat niin innoissaan näistä kommenteista. Ne ihmiset, jotka uskovat, että pääsemme kisaamaan, ovat mielestäni unissaan tai tyhmiä, Gubernijev väitti Championatin mukaan.

Maastohiihdon maailmancup käynnistyy Rukalla 25.–27. marraskuuta. Ennen vuodenvaihteen Tour de Ski -kiertuetta kisataan myös Norjan Lillehammerissa ja Beitostölenissä sekä Sveitsin Davosissa.

Source Link is.fi